"A vallás politika, a lelkében azonban minden ember
egy." Ezt a mondatot egy perzsa szőnyegkereskedő mondta, a Morica Han-ban,
Szarajevóban. Hogy mennyire akart hízelegni, vagy éppen a multikulturalizmust
egy mondatban minden tételében megcáfoló igazságot terjeszteni, vagy amolyan
vallási toleranciát hirdetni az iszlám kellős közepén, nem tudom. Mindesetre a
magyar eredetmondát tökéletesen ismerte, és természetesen igazolva, hogy a
perzsa és magyar törzsek rokonok, Mezopotámia a bölcső. Bár itt erős gyanúm
volt, hogy csupán egy két és fél éven keresztül készülő kézi csomózású, selyem
perzsaszőnyeget szeretett volna rám sózni, 16000 eurós törzsi-baráti áron.
Hiába, sajnos már keresztény vagyok, mondtam neki, de ő csak mosolygott, és
ismét megerősítette az egységes emberiségbe vetett hitét.
Node, hogy kerül egy iráni, bocsánat perzsa, Szarajevóba, egyáltalán milyen
a lakosság etnikai összetétele, vagy éppen a helyes kérdésfelvetés úgy
hangzana, hogy milyen a vallási összetétele a föderáció fővárosának, és magának
a föderációnak? A vallás és etnikai származás közötti distinkció azért is
szükséges, mert voltaképpen a bosnyák nemzeti öntudatra ébredés a 60-as 70-es
évekig rejtve maradt, és igazán meghatározóvá a jugoszláv örökösödési háború
vált; fejkendők és sertéshús tilalom addig nem létezett. Mind az Oszmán
Birodalom, mind az Osztrák-Magyar Monarchia, sőt azt követő államalakulatok is
elsősorban vallási alapon tett különbségeket. Természetesen a szerb nemzeti
öntudat a Crna Ruka mozgalommal hamar nyilvánvaló lett az egész világ számára.
Tehát a vallás felöl közelítve Szarajevó lakossága muzulmán, de vannak
ortodoxok, katolikusok és zsidó közösség is, bár a többség számára a vallási
töltet népszokássá szelídült. Igaz, azonnal cáfolnom kell magam, mivel statisztikai
adatok alapján az egy főre jutó mecsetek, dzsámik száma Bosznia-Hercegovinában
a legmagasabb, megelőzve az összes arab országot. Gomba-módra bújnak elő a hegyoldalakból
a vakító fehér templomocskák, mindenféle adományokból: maláj, indonéz, szaúdi, kuvaiti
iszlám közösségektől. És nem csak mecseteket építenek a kuvaiti, szaúdi
befektetők, hanem szállodákat, gyárakat vesznek és nagy valószínűséggel cserébe
a Boszniában található vízbázis érdekli őket igazán (boszna szó jelentése víz,
és az iszlám számára a mosakodásnak, a tisztaságnak fontos szerepe van). De ez
csupán spekuláció.
Már ramadan idején járunk, de a kávézók, éttermek egész nap tele vannak,
egy jó erős török (sic!) bosnyák kávéra mindig, mindenkinek van ideje. Valahogy
az emberek nem rohannak itt el egymás mellett, leülnek, beszélgetnek,
meghallgatják egymást. A müezzin imára hív, egy-két boltocska tulajdonosa zárja
be üzletét és szalad a dzsámiba imára. A ramadam számunkra akkor válik hihetővé,
amikor napnyugtakor ágyúlövés jelzi, véget ért az aznapi böjt, lehet enni-inni.
Bár a Morica Han ágyú lövés előtt is telve volt, sokan csevapot vagy más sült
húst, friss túrót esznek; Szarajevó nem kedvez a vegetáriánusoknak.
Az iszlám valóban jól látható és érezhető Szarajevóban, de az Oszák-Magyar
Monarchia rövid jelenléte is meghatározó képet kölcsönöz a városnak, és
voltaképpen Szarajevó ennek a rövid időszaknak köszönheti modernizációját:
Európa első (mások szerint Temesvár után a második) ló vontatta villamosa itt indult először, ahogy az első világháború
is innen, a Latin-hídról indult pusztító útjára. A történelem itt sűrűsödik, kultúrák,
etnikumok, minden egyszerre jelen van, lélegzik és élni akar. A 90-es évek
háborúja nem látszik a városon, az arcokon, jóllehet az emlékezetekbe mélyen
beleivódott, ahogy a békés egymás mellett élés megszűnését szimbolizáló vegyes
házasságok is az emlékezetekben vagy éppen külföldön élnek. A vallási és
etnikai feszültség valahol a felszín alatt azonban ott bujkál, a szrebrenicai
mészárlás sehol sem felejtődik igazán, és nem lehet tudni, mikor erősödik fel
annyira, hogy a föderációnak ezt a formáját szétfeszítse.
De valahogy mégiscsak hiányérzetünk támad; a föderáció legnagyobb
támogatója az iszlám mellett szinte láthatatlan. Ahogy sokan azt sem tudják
megbocsátani, hogy Európa láthatatlan maradt a Daytoni-szerződés megkötésekor
is. Igaz, az erős kompenzációs kényszer egy hidegháborús hangulatot kölcsönöz
az országnak, minden hatalomnak megvannak a kegyeltjei. Most azonban béke van.
Mostar egy másik világ, talán mostanra már turistacsapda. Az újonnan
felépült Öreg-híd, magyar mérnökök segítségével, kiválóan szimbolizálja a horvát-bosnyák
újra összekapcsolódást, a megbékélést talán. A tömeg mindkét irányba hömpölyög,
bár a kettős, bosnyák-horvát intézményi struktúra valóság, két kórház, két
tűzoltóság, két rendőrség. És itt a szimbólumok versenye továbbfolytatódik:
keresztek és keresztek és keresztek mindenütt. Innen tudjuk biztosan, hogy már
Hercegovinában járunk.
A csúcspont Medjugorje, ahol a Mária jelenésnek 1981-ben komoly üzenete
volt az egész térség számára. Mára azonban be kell lássuk, Szűz Mária iparággá
vált, a giccs ural mindent, Máriát minden méretben lehet kapni, ahogy
rózsafűzért, keresztet, szentcsaládot és minden egyéb tárgyakat, csecsebecsét.
Talán még a limonádé is szentelt vízből készült...
Csak remélni tudjuk, hogy nem a szimbólumok harcába süpped
Bosznia-Hercegovina, nem a mecset és kereszt számok döntik el, ki az
értékesebb, hanem igazolva perzsa szőnyegkereskedőnket, csak az ember számít.
kng
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.