Ahogy azt már a blog két korábbi bejegyzése is tárgyalta, a II. világháborút követően nyugaton kialakult társadalmi rendszerek, illetve a modern jóléti államok berendezkedésének alapvető mechanizmusa, a redisztribúció elve jelenleg igen komoly kihívásokkal szembesül mind az Európai Unió határain belül (A new „revolt of the rich”?), mind pedig a nemzetállami szinten (Redistribution and its travails). Márpedig ez nem választható el az egymással vállalt szolidaritás, a saját közösségért és a közjóért érzett felelősség kérdésétől sem.
Miközben az európai államokban és az USA-ban a gazdasági válság és a multikulturális társadalom kiéleződő feszültségeinek hatására mind inkább felmerül a jelenlegi modellek újragondolása (a munkaerőpiacok átrendeződése, az oktatási, a nyugdíj- és szociális rendszerek átalakítása), jelenleg is igen változatos redisztribúciós (és így szolidaritási?) modellek léteznek.
De mely tényezők határozzák meg, hogy a javak és juttatások újraelosztásából kik és milyen mértékig részesülhetnek?
A jóléti modellek két pólusa: Skandinávia és az Egyesült Államok
A különböző jóléti mechanizmusok eltérését jól példázza annak az áttekintése, hogy a közszféra és a közjó fogalmát középpontba állító szociológiai kutatási irányok mely országokban tudtak igazán elterjedni. Ez a metódus tulajdonképpen a szociológia önmaga felé fordulásaként is értelmezhető, és azon a feltevésen alapul, hogy a kutatói világ fogékonysága egy-egy téma iránt mélyebb történeti-társadalmi okokban gyökerezik.
A mostanában igen kedvelt motivációs kutatások egyik népszerű ága, az úgynevezett public service motivation fogalmának vizsgálata arra keresi a választ, hogy milyen különbség mutatkozik az állami, illetve a magán szektorban munkát vállalók hivatástudata között. Az alapvetés pedig egyértelmű: azokat, akik az állami felügyelet alá tartozó oktatási, egészségügyi, szociális vagy közigazgatási szférában helyezkednek el, inkább jellemzi altruizmus, illetve a tágabb közösségért, a társadalomért való felelősségvállalás, mint a magán szektorban munkát vállaló társaikat.
Meglepő módon a közszféra altruisztikus motivációi iránti érdeklődés a különböző jóléti modelleket feltüntető képzeletbeli skála két végpontjánál tűnik kiemelkedőnek: a gazdag és univerzális transzfereket juttató Skandináv országokban, valamint a liberális modell mintapéldájának tekintett Egyesült Államokban. A kutatási hagyomány hasonlósága és az úgynevezett public ethos népszerűsége mögött azonban teljesen eltérő történelmi és társadalmi tényezők húzódnak meg.
A Skandináv országok kicsi és tőkeintenzív gazdaságai, nagy számú és politikailag jól szervezett vidéki népessége a 19. század végén kitűnő alapot biztosított a mezőgazdasági és az ipari munkásság úgynevezett vörös-zöld koalíciójához. Ezekben az országokban a szociáldemokrácia és az egalitarizmus hagyománya a politikai gondolkodás szerves részévé vált, ami a II. világháborút követően lehetővé tette a középosztály megnyerését egy olyan modell számára, amely magas adókra és a szociális háló „széles merítésére” épül. Nem elhanyagolható ugyanakkor a reformáció hatása sem: míg korábban a Római Katolikus Egyház vette vállára a szociális ellátás és az oktatás kérdését, az ezzel való szakítást követően viszonylag hamar kialakultak a szekuláris és az állami szféra jóléti ellátó intézményei (illetve a különböző civil társulások és egyesülések központi szerepe is innen eredeztethető).
Dániát véve példaként a legfrissebb értékvizsgálatok is megerősítik, hogy a dán politikai gondolkodásnak a mai napig szerves része a közjó iránti felelősségvállalás, míg az állami intézményekbe vetett bizalom magasabb a szakszervezetek, de még a média esetében mért értékeknél is. Mivel a kiterjedt állami szféra az adófizetők mintegy egyharmadának biztosít megélhetést, ezen alkalmazottak motiváltsága és elhivatottsága a társadalom irányában komoly finanszírozási kérdés is, ami tovább erősíti a közjó „étoszát”.
Noha a vörös-zöld koalíció elengedhetetlen volt a New Deal program végrehajtásához is, az USA déli részének munkaintenzív termelése, a mezőgazdasági és az ipari népesség eltérő jellege és igényei az Egyesült Államokban nem tették lehetővé egy mindenkire kiterjedő biztosítási rendszer kialakítását. A II. világháború után megerősödő középosztályi réteg jellemzően az állami szférán kívül kereste és találta meg jólétének biztosítását, ami egy „maradvány-jellegű” jóléti modellt eredményezett. Az állam kötelékében tehát főleg azok maradnak, akik saját erőből nem képesek boldogulásuk megteremésére, ez a kötelék pedig meglehetősen stigmatizáló jellegű is lehet.
Az amerikai modell legfőbb védjegyévé ezért az önsegítés és a civil társulás iránti szenvedély vált- többek között ez volt az, ami Tocquevillet is annyira magával ragadta az 1830-as években tett látogatása során. Bár az amerikai civil társadalom gyengüléséről számos publikáció számol be (Robert Putnam vizsgálata a bowling lehanyatlóban lévő kultúrájáról a „bowling alone” fogalmát állította e jelenség szinonimájává), semmi sem mutatja jobban ennek a társadalmi tőkének az erősségét, mint a felette érzett folyamatos aggodalom.
A közszférában való munkavállalás étosza az Egyesült Államokban éppen azért alakulhatott ki, mert relatíve kisszámú embert érintett és így valamilyen különös hivatástudatot feltételezett. Az 1960-as években, a jóléti államot ért kritikákkal és az újbaloldali mozgalmak megjelenésével egy időben azonban az állami intézményekbe vetett bizalom erőteljes csökkenésnek indult, és egyre inkább elterjedt az a nézet, hogy a közszférában is csak az önérdek az elsődleges motiváció. Ezek a folyamatok rendkívül hátrányosan érintették a mindenkori amerikai kormányt, az 1980-as években ezért Bush elnök már a public ethos megújítását hirdette, és ez a folyamat vezetett el a fogalom tudományos vizsgálatához, illetve mesterséges feltámasztásához is.
A jóléti állam és az Európai Unió előtt álló kihívások
Függetlenül attól, hogy az itt felsorolt történeti és szociológiai tényezők milyen konkrét modell kialakulását eredményezték a II. világháború után a nyugati világban, a jóléti állam a megváltozott gazdasági helyzetnek, a demográfiai trendeknek, az átalakult nemi és családi szerepeknek és az így létrejött új kockázatoknak és igényeknek a hatására az 1970-es évek után most kétségtelenül egy újabb változását (válságát?) éli át. Miután a gazdasági válságnak köszönhetően a piacok felelőtlensége jó ideje terítéken van, a tendencia alapvetően az állami szerepvállalás növekedése felé mutat, míg az államadósságok elszállását látva az is megkérdőjeleződhet, hogy vajon az állam mennyire jó „gazda”? Sőt, az imént felsorolt tényezők mellett éppen a növekvő költségvetési hiány az, ami új mechanizmusok kialakítását sürgeti. Hiszen míg a redisztribúció szellemiségéhez (legyen az nemzeti vagy európai szintű) elengedhetetlen valamiféle összetartozás-tudat, kétségtelen az is, hogy a rendszer stabilitása a gazdasági stabilitásra épül.
Nehéz megmondani, hogy az Európai Unió szintjén személve a kérdést mi tűnik égetőbb problémának: az összetartozás, illetve a szolidaritás hiánya, vagy a gazdasági érdekek dimenziója. Utóbbit sajnos nem lehet kiiktatni a képletből: az újraelosztás konszenzusához végső soron elengedhetetlen annak az érzete, hogy a többiek boldogulása hosszú távon a mi boldogulásunkat is elősegíti. Míg a globalizáció kapcsán mindenki a kölcsönös függőségről beszél, ma még mindig nem egyértelmű, hogy az EU vezető tagállamainak jóléte mennyire függvénye a többi tagállam gazdasági helyzetének, míg a gazdasági recesszió időszaka kétségkívül nem kedvez a közös európai nevező megtalálásának.
Akárhogy is, annyi biztosan elmondható, hogy a következő időszakban a gazdasági válság által felszínre hozott problémákra választ kell találni mind az egyes tagállamokban, mind pedig az Európai Unió intézményén belül. Ezek a válaszok pedig—csak úgy, mint a II. világháború után kialakult rendszerek—meg fogják azt mutatni, hogy a XXI. század elején hogyan is gondolkozunk saját közösségünk más csoportokhoz való viszonyáról. Nem csak a nemzeti, de az összeurópai szinten is.
S.Z.
Felhasznált irodalom:
Esping-Andersen, Gøsta (1990): “The Three Worlds of Welfare Capitalism”, Princeton University Press, pp. 19-34.
Flora, Peter (1986). Growth to Limits. The Western European welfare states since World War II. Vol. 1, Berlin: de Gruyter, pp. 12-29.
Jørgensen, Torben Beck (2006). “Value Consciousness and Public Management”, International Journal of Organization Theory and Behaviour, vol. 9 (4), pp. 510-536.
Putnam, Robert (1995). “Bowling Alone: America’s Declining Social Capital”, Journal of Democracy, vol. 6 (1), pp. 65-98.
Yes, another blog, but one with a difference - it is multilingual and written by those who work in the office of György Schöpflin, MEP. Igen, egy újabb blog, de egy fontos újítással: ez a blog többnyelvű és azok írják, akik Schöpflin György, Európai Parlamenti képviselő irodájában dolgoznak.
Sorry, No Comments Please!
Sorry. No Comments Please.
Since we have no time to moderate or manage comments we do appreciate if you send your message to schopflin.iroda@gmail.com
Thank you!
Időszűkében sajnos nem tudunk kommentekre reagálni. Ha üzenni szeretne kérjük, a schopflin.iroda@gmail.com címre írjon.
Köszönjük!
Since we have no time to moderate or manage comments we do appreciate if you send your message to schopflin.iroda@gmail.com
Thank you!
Időszűkében sajnos nem tudunk kommentekre reagálni. Ha üzenni szeretne kérjük, a schopflin.iroda@gmail.com címre írjon.
Köszönjük!
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.